31 maart 2016 - Borgarnes - Snæfellsnes - Grundarfjordur



Vermits we tot zowat 1u buiten gestaan hadden om van het noorderlicht te genieten, was het een behoorlijk korte nacht. Maar...het schitterende ontbijt maakte dat we ons direct kiplekker voelden.

Vandaag staat de ganse dag in het teken van het schiereiland Snæfellsnes. We waren hier vorig jaar ook al, maar omdat we het dan zo mooi en ongerept vonden, zit dat dus opnieuw in de route.
Vandaag doen we niet het volledige schiereiland, maar beperken we ons tot de zuid- en noordwest. Dit zijn ook de regio's waar het meest te zien is, al is dit in IJsland relatief, want veel meer dan 10km kan men hier niet rijden zonder bewonderend rond te kijken.
Morgen doen we dan de rest van de Noordkust van het schiereiland.

We vertrekken met schitterend weer, er is echt geen wolkje aan de lucht. Zoals zo dikwijls in IJsland staat er echter van 's morgens vroeg (gelukkig was dit deze nacht niet het geval) een stormachtige wind waardoor de gevoelstemperatuur een pak onder het vriespunt ligt. Maar in tegenstelling tot gisteren hebben we al onmiddellijk ons thermisch ondergoed aangetrokken en daarmee hoeft men echt geen kou te lijden.
Voor deze bijzonder sterke wind wordt overigens overvloedig gewaarschuwd naar IJsland-newbies toe. Dit reeds op documentatie in het vliegtuig en zeker en vast bij het autoverhuurbedrijf. Talloze deuren zijn immers al gesneuveld bij toeristen die onvoorzichtig waren toen ze wilden in- of uitstappen. Een overgewaaide deur wordt hier trouwens nooit gedekt door de verzekering. Dus...voor toekomstige IJslandreizigers: een verwittigd man/vrouw is er 2 waard...

Eerste stop voor vandaag zijn de basaltzuilen van Gerduberg.



Onderweg stoppen we regelmatig voor één van de vele mooie kerkjes die IJsland rijk is, of voor een volgend uitzicht als een prentkaart.




Het kerkje van Búðir is een verplichte stop voor elkeen die hier langskomt. Het houten kerkje dateert van 1703 en ernaast ligt een klein kerkhof dat volledig omsloten is door een muur van lava. De locatie is prachtig, met langs de ene kant de woeste oceaan en aan de andere kant de sneeuwbergen.



We rijden verder tot bij het onooglijke havenplaatsje Bárður.


Van hieruit kan men een wandeling langs de kliffen doen tot in Hellnar.


Onderweg heel wat fotogenieke plekken van de kolkende zee beukend op de rotsen. Overal ook duizenden vogels die hier op deze, voor een onaangepast dier totaal onherbergzame plek, hun broedplaats gekozen hebben.








De bekendste plek is ongetwijfeld Gatklettur, een rots van basalt met een groot gat erin zodat er een boog gevormd werd.


De wind beukt hier echter zo hard dat we besluiten om niet door te stappen tot in Hellnar, maar van hieruit terug naar de auto gaan.
Een mooie gelegenheid om onze Kia Sportage eens op de gevoelige plaat vast te leggen.


Nog zo'n verplichte stop op Snæfellsnes is het standbeeld van Bárður Snæfellsás, een trolachtig figuur uit de IJslandse saga's die voor het eerst de nabij gelegen Snæfellsjökull gletsjer beklommen zou hebben. Ook hier weer een mooi contrast met de achtergelegen besneeuwde bergen.



We lopen door tot bij de rand van de kliffen en kunnen nogmaals de kracht van wind en water vaststellen. Hier wil men écht niet in het water terechtkomen. Let ook op de mooie basaltkolommen, gevormd door miljoenen jaren beuken van het zeewater.







Het is ondertussen tijd voor het middageten en we eten onze broodjes op de parking in Hellnar, waar de hike eindigt die start in Bárður.
We hebben hier een fantastisch uitzicht op de kustlijn en de broodjes smaken dan nog heerlijker dan ze al zijn. Ondertussen is de zon echter zo goed als helemaal verdwenen achter de wolken.




We rijden nu verder westwaarts en stoppen bij Djúpalónssandur, een baai met een mooi zwart kiezelstrand aan de voet van de Snæfellsjökull.

Het strand is bedekt met talloze kleine zwarte stenen en grootte lavarotsen die zijn gevormd door de krachten van de oceaan en de wind.




Op 13 maart 1948 verging hier voor de kust de Britse vistrawler Epine GY7 waarbij 14 man zijn verdronken, vijf werden gered. Op het strand liggen nog altijd heel wat overblijfselen van deze vistrawler.




Hier liggen ook vier stenen die vroeger werden gebruikt om de kracht van de mannen te testen die wilden werken op de vissersboten. Het zijn ”Fullsterkur” (volle kracht) met een gewicht van 154 kg, ”Hálfsterkur” (halve kracht) van 100 kg , ”Hálfdrættingur” (zwakkeling) van 54 kg en ”Amlóði” (nutteloos) van 23 kg. Slechts wie een Hálfdrættingur tot op heuphoogte kon optillen, mocht mee op zee.



We rijden verder tot bij de Saxhóll krater, de restanten van een vulkaan die zo'n 3-4000 jaar geleden uitbarstte. De krater is 109m boven de zeespiegel en er zijn trappen aangelegd om helemaal tot boven te gaan. Boven gekomen kunnen we, door de stormwind, nauwelijks blijven rechtstaan en het komt goed uit dat er een oriëntatieplaat stevig in de grond verankerd zit. Daar kunnen we ons even aan vasthouden om niet omvergeblazen te worden.










IJsland heeft zo goed als geen witte zandstranden, maar Skarðsvík is één van de uitzonderingen. In 1962 werd hier een skelet van een Viking gevonden.





Vanaf hier begint een onverharde weg naar de vuurtorens van Öndverðarnes en Saxhólsbjarg. Op beide plaatsen doen we een korte wandeling en vooral bij deze laatste is het uitzicht op de kustlijn spectaculair.

Öndverðarnes











Saxhólsbjarg





We willen vandaag nog bij 1 plaats stoppen en dat is bij Ingjaldshólskirkja, één van de oudste stenen kerkjes in IJsland (gebouwd in 1903).





We komen om 18u45 aan bij Sudur-Bár Guesthouse en krijgen een heel mooie cabin met dit uitzicht...



We sluiten deze fantastische dag af in een piepklein restaurantje in Grundarfjörður, waar we een pizza en ribbetjes bestellen, beide heel lekker trouwens.

Heel veel schrijfwerk vandaag en alweer een stuk na middernacht. Vele foto's volgen later nog en als er geen noorderlicht te zien is, gaan we nu slapen...

Het weer: in de voormiddag staalblauwe lucht, maar naarmate we meer naar het westen reden werd de bewolking hardnekkiger. Stormachtige wind waardoor de echte temperatuur van om en bij de 3°C een gans pak lager uitkwam.

Overnachting in Sudur-Bár Guesthouse
Aantal gereden km: 253

Geen opmerkingen:

Een reactie posten