30 maart 2016 - Amsterdam - Reykjavik - Borgarnes

woe 30/03 13:55 - 15:05 Amsterdam (AMS) - Reykjavik, Keflavik (KEF)   FI507   B757-200
Flying time: 3u10

Ten gevolge de laffe aanslagen op de luchthaven van Brussel vertrokken we dus een dag later en dit van uit Amsterdam.
Na een autorit van 3u, zonder problemen, komen we rond 11u aan op Schiphol.
Groot is onze verbazing als we daar geen enkel spoor van security zien. Door de gebeurtenissen in Brussel hadden we hier toch wel enige verscherpte controles verwacht, maar niets van dit. We zien noch buiten, noch binnen de vertrekhal ook maar 1 politieagent of security agent. Heel bizar vinden we dit.

Het inchecken bij Icelandair gaat heel vlot en het valt ons op dat er toch wel uitzonderlijk veel Belgische reizigers zijn op Schiphol.

Onze vlucht vertrekt perfect op tijd en we landen ook heel precies zoals voorzien, om 15u05.

Onderweg hebben we een film gekeken en eens boven IJsland enkel nog genoten van het schitterende uitzicht op het besneeuwde landschap van die prachtige eiland.

We halen onze auto, een Kia Sportage, op bij Blue Car Rental en vertrekken richting Reykjavik.
Net buiten Keflavik stoppen we nog eerst in een supermarkt voor de nodige drank en versnaperingen voor de komende dagen.

In Reykjavik gaan we eerst eens langs de Hallgrímskirkja (letterlijk de kerk van Hallgrímur). Die is met haar 74,5m IJslands hoogste kerkgebouw. Ze is vernoemd naar Hallgrímur Pétursson (1614 - 1675), een geestelijke en de grootste hymneschrijver van het land, van wie nu nog vele werken worden uitgevoerd.
De architect van de kerk, Guðjón Samúelsson, begon aan zijn ontwerp in 1937. Hij heeft zich daarbij laten inspireren door de grote basaltpartijen die op IJsland te vinden zijn, zoals die bij de Svartifoss. De bouw begon daadwerkelijk in 1945 en was pas 41 jaar later, in 1986, voltooid. De kerk staat vlak bij het oude centrum van Reykjavik en is vanuit de wijde omgeving zichtbaar. Ze is daardoor een van Reykjaviks bekendste symbolen. De kerk bevat een indrukwekkend kerkorgel gebouwd door de Duitse orgelbouwer Johannes Klais te Bonn. Het heeft vier klavieren, 72 registers en 5275 pijpen. Het orgel was in 1992 klaar.

Vóór de kerk staat het standbeeld van Leif Eriksson, zoon van Erik de Rode, de vermoedelijke eerste kolonist van Noord-Amerika. Het standbeeld werd in 1930 door de Verenigde Staten geschonken.

Van bij de kerk rijden we recht naar zee, waar we nog eens de Sun Voyager willen gaan bekijken, een beeld van Jón Gunnar Árnason en een ode aan de zon voorstellend. Volgens de kunstenaar staat dit Vikingschip symbool voor nieuw, onontdekt gebied. Het schip staat aan de Sæbraut, aan de Faxaflói baai met Mt. Esja op de achtergrond.

Dan wordt het hoogtijd om te vertrekken naar onze eerste slaapplaats, in Borgarnes, waar we om 19u aankomen.
Nadat we de koffers op de kamer geplaatst hebben, gaan we nog eten in een restaurantje in Borgarnes, hier zo'n 5km vandaan.
Dit is het uitzicht van uit de kamer als we terugkomen.

Update: onze eerste nacht in IJsland en al meteen volop genieten van het noorderlicht...

Het weer: zon en wolken bij zo'n 4-5°C (in IJsland)